Mogu li organizatori ‘turbofolk’ događanja “medijskim reketom” mijenjati kulturnu politiku Pule i drugih gradova?
Hrvatski mediji puni su analiza i reakcija na okolnosti i događanja u vezi s navodnom zabranom održavanja koncerta marginalnih turbofolk zabavljača u Puli. Organizatori su planirali događaj s nastupom nekoliko, široj javnosti nepoznatih, sudionika u dvorani kojom upravlja Grad Pula. S obzirom na to da programske aktivnosti i sadržaji nisu u skladu s planiranom kulturnom politikom, Poglavarstvo je na čelu s gradonačelnikom odlučilo uskratiti mogućnost najma navedene gradske dvorane i nisu, kako predstavljaju organizatori, zabranili koncert. Važno je reći da je to komercijalni događaj koji nema veze s kulturama nacionalnih manjina pa Grad ni po toj osnovi nema razloga posebno izlaziti ususret organizatorima s uvjetima i cijenama ili terminima najma gradske dvorane.
Objektivno gledajući, Pula očito nije imala komercijalni, ali ni kulturološki interes za taj događaj, pa se ne može smatrati zabranom nešto što, zbog nedostatka interesa za navedeni događaj, je potpuno u skladu s odgovornim upravljanjem gradskom imovinom. Također, ovaj slučaj je umnogome drukčiji od prijašnje istinske zabrane održavanja koncerata u Puli, motivirane ideološkim razlozima. Za taj koncert bilo je zainteresirano daleko više posjetitelja negoli za ovaj događaj, pa ipak nije bilo javnih vrijeđanja i prijetnji predstavnicima lokalne samouprave.
Gradonačelnik Pule nedavno je gostovao u emisiji ArtCaffe i govorio o kulturnim politikama Pule. Pogledajte emisiju i procijenite je li to čovjek zabrana?
Nažalost, u pojedinim medijima mogli su se pročitati vrlo angažirani, navijački, članci s jednostranim stavovima bliskim organizatorima tog događanja, koji su značajno prelazili granicu dobrog ukusa u oštrini i neargumentiranim optužbama na račun gradonačenika, ali i cijele Gradske uprave. No kako se naknadno ispostavilo da navedene tvrdnje organizatora uistinu nemaju činjenično utemeljenje, mogu se smatrati javnim objedama i pokušajem sramoćenja i manipulacija na najgnjusniji način.
Postavlja se pitanje mogu li ‘turbofolkeri’ iz želje za zaradom mijenjati i utjecati na kulturne politike gradova, u ovom slučaju Pule i nakon toga Osijeka, koji je također odustao od iznajmljivanja javne dvorane za takva događanja. Je li privatni interes nekolicine estradnih organizatora ispred onih zajednice i kulturnih politika legalno izabranih lokalnih vlasti? Ako se to pokuša postići manipulacijama u javnom prostoru, iznošenjem neutemeljenih objeda i neistina, otvara se pitanje gdje je tu granica i kad trebaju reagirati sve ostale nadležne institucije?
Gradonačelnik Zoričić je izjavio: “Istina je da sam posve nedvosmisleno i jasno rekao da se u javnom prostoru grada Pule i u objektima kojima upravlja Grad koncerti ovakve vrste neće održavati. Mislim da ovaj glazbeni izričaj ne pripada našem podneblju, duhu i mentalitetu grada. To je jedini i isključivi razlog zbog kojeg sam donio ovu odluku. Za ovaj događaj na vrijeme nismo znali ni resorna pročelnica za društvene djelatnosti i mlade ni ja, inače bih odluku donio ranije. Vijest je do mene došla u trenutku kada se u Istarskom narodnom kazalištu obilježava 75 godina KUD-a Lino Mariani i sjećanje na Nella Milottija, događaj koji je pokazao na koji način moramo čuvati građanski duh grada te europsku i mediteransku Pulu”. Dodao je da je “moja dužnost biti otvoren prema svima, a u javnom prostoru dok sam ja gradonačelnik promovirat ćemo i čuvati identitet građanske, europske i mediteranske Pule sa svim njezinim bogatim multikulturalnim i multietničkim vrijednostima. Pula je trenutačno europski hotspot za koncerte. Ljeto u Areni donosi izvođače najvišeg svjetskog ranga, kao što su Robbie Williams, Imagine Dragons, Eros Ramazzotti, Florence and the Machine… Koliko to znači za Pulu kao destinaciju, suvišno je reći. Smatram da imamo pravo biti selektivni kada odlučujemo koji će izvođači nastupati u gradskim prostorima”.
Građani Pule, Istre, ali i Hrvatske u cijelosti, trebali bi razmišljati o tome kakve poruke šalju svijetu organizacijom i promocijom ‘turbofolk’ događanja. Kome i koliko ćemo kao turistička zemlja biti privlačni i tko će poželjeti doći na te i takve destinacije, jer, ne zaboravimo, turizam je naša značajna, možda i najvažnija industrija, a kultura je svakako njezin sastavni dio.
Autor: Žana Begić
Fotografije: Ivan Mihaljević/Unimedia