Ionescove ‘Stolice’ u Kazalištu Marina Držića kao moderna frančezarija
Drama Stolice jednog od začetnika i najpoznatijeg predstavnika teatra apsurda Eugena Inesca premijerno će biti izvedena na velikoj sceni Kazališta Marina Držića 27. listopada te reprizno 28. listopada.
Redateljska palica dopala je sjajnog Daria Harjačeka, koji je o radu na ovom komadu rekao: „Na prvo čitanje mi je odmah postalo jako interesantno da tu Ionescovu atmosferu prenesem na temu egzodusa ljudi iz Stare gradske jezgre. Taj kontekst dvoje starih ljudi u tom svjetioniku gdje im dolaze ti nevidljivi gosti – automatski mi je bila asocijacija na to lagano gašenje Grada”. Redatelj je također zapisao: Živimo u vremenu koje izjeda nostalgija, u gradu koji je vlastitu baštinu pretvorio u fetiš, dok su istovremeno horde turista tu istu baštinu pretvorile u gotovu vulgarnu kulisu. Ionescove Stolice ne mogu biti ništa drugo nego realistična komedija situacije. Našu bih predstavu jednostavno nazvao modernom frančezarijom.“
Drama “Stolice” Eugena Ionesca napisana je i izvedena prvi put 1952. godine u Parizu u kazalištu Lancrya. Ionesco, francuski dramatičar rumunjskog podrijetla, jedan je od začetnika antiteatra, pa njegova drama Stolice prati stil i način na koji je pisana i drama Ćelava pjevačica.
Antiteatar je smjer u drami koji se razvijao pedesetih i šezdesetih godina prošloga stoljeća, a osim Eugena Ionesca, začetnici su još i Samuel Beckett, Arthur Adamov, Jean Gadeta i Harold Pinter. Antiteatar u potpunosti napušta klasičnu linearnu strukturu i uvodi shemu uvod – kulminacija – rasplet. Odbacuje smisleni dijalog i verbalnu komunikaciju među likovima u svrhu prikazivanja ispraznosti i nemogućnosti komunikacije u svakodnevnom životu. Parodira jezične konvencije i svakodnevni život, kao i sve tehnike pisanja u dosadašnjim književnim vrstama. Ova drama, kao i ostale drame antiteatra, ne mogu se svrstati ni u komediju ni u tragediju, već u potpunosti prelaze u apsurd prožet crnim humorom.
Ionesco je svoje mjesto unutar antiteatra, odnosno njegovog podtipa, teatra apsurda, osigurao već dramom Ćelava pjevačica, koja prati život i svakodnevne situacije parova likova na potpuno bizaran i besmislen način. Sličnu “radnju” ima i drama Stolice. Ona prati Staru (94 godine) i Starog (95 godina), koji nemaju druga imena.
Autor: Nikola Mihaljević
Foto: Kazalište Marina Držića